PANČEVO: Obeležen Dan bezbednosti motociklista, a noć uoči akcije teško povređen vozač motora (23) u centru grada

Dan bezbednosti motocikala, 11. maj, u Pančevu je obeležen nizom aktivnosti koje su organizovali Služba saobraćajne policije Policijske uprave Pančevo i Moto-klub „Coyote”, uz podršku Crvenog krsta Pančevo.

Koliko su ovakve akcije potrebne dovoljno govori podatak da se u noći između petka i subote, dakle baš na Dan bezbednosti motociklista, u centru Pančeva dogodila saobraćajna nezgoda u kojoj je teško povređen motociklista rođen 2001. godine. I detalji ove nesreće bili su tema izlaganja službenika Saobraćajne policije, pa više informacija o tome šta se desilo možete pronaći u nastavku teksta.

Sama akcija je obuhvatila više segmenata: defile motora ulicama grada, obilazak muzeja automobila i motocikala, predavanje o bezbednosti motociklista, poligon bezbedne vožnje i simulaciju saobraćajne nezgode uz realističan prikaz povreda i pružanje prve pomoći.

Takođe, članovi Moto-kluba „Coyote” su tokom svog defilea ulicama grada, napravili pauzu kod transfuziomobila Zavoda za transfuziju krvi Vojvodine parkiranog na Korzou, kako bi iskoristili ovu vanrednu akciju da i sami daju krv.

Predavanje o bezbednosti motociklista u saobraćaju održano je u klubu „Bajka 013”, a o ovoj važnoj temi govorili su major Aleksandra Miljković, komandir saobraćajne policijske ispostave Pančevo, i njen kolega Dragan Vasilić.

Među slušaocima je bilo mnogo članova Moto-kluba „Coyote” koji su svoje dvotočkaše nešto ranije parkirali u dvorištu kluba, pa su govornici imali odličnu publiku za svoje izlaganje.

Iako je reč o iskusnim vozačima, od kojih neki decenijama na dva točka krstare drumovima, podsetnik na pravila koja mogu sačuvati život uvek dobro dođe. Lepo je bilo videti i nekoliko tinejdžera u publici, ali svakako je ostao utisak da bi ovakvu akciju trebalo ponoviti uz učešće srednjoškolaca i starijih osnovaca jer mnogi od njih baš u tom uzrastu po prvi put požele da sednu na motor potpuno nesvesni opasnosti koje ta „igračka” nosi sa sobom.

– Počinje period lepog vremena kada je na našim putevima više dvotočkaša. Ministarstvo unutrašnjih poslova je na osnovu analiza došlo do zaključka da su motociklisti grupa učesnika u saobraćaju koji su posebno ugroženi, i to naročito oni najmlađi, uzrasta od 19 do 25 godina. Zato smo želeli da na početku sezone okupimo motocikliste i ukažemo im na greške koje prave, ali i na greške ostalih učesnika u saobraćaju koje njih mogu ugroziti, kako bismo svi zajedno preduzeli mere da se saobraćajne nezgode izbegnu ili da u njima ne bude povređenih i poginulih lica – rekla je major Aleksandra Miljković.

Pročitajte još  PANČEVO: Održana tribina o prevenciji nasilja na sportskim događajima

Statistika kaže da su na putevima na području našeg grada tokom 2023. godine poginula dva vozača dvotočkaša. U jednom slučaju je to bio motocikl, a u drugom moped, što je na predavanju potvrdio i Dragan Vasilić. Takođe, 2022. godine na teritoriji Pančeva jedan vozač dvotočkaša izgubio je život.

– Kada je reč o povređenim vozačima dvotočkaša, 2023. godine ih je bilo devetnaest, a 2022. dvadeset i troje. Svake godine se na putevima u Srbiji dogodi oko 1.600 saobraćajnih nezgoda u kojima učestvuju dvotočkaši: motocikli ili mopedi. U njima život izgubi oko 50 lica, dok oko 1.100 ljudi bude povređeno. Poređenja radi, u istom vremenskom intervalu dogodi se oko 29.000 saobraćajnih nezgoda u kojima učestvuju putnička vozila, a od toga gotovo 18.000 bude bez povređenih – istakao je Vasilić.

On je naglasio i da je nepisano pravilo da nije dobar vozač onaj koji vozi bez greške, već onaj ko je u stanju da tuđe greške predvidi i izbegne.

– Tehnika i veština vožnje, psihofizičke sposobnosti i veština samokontrole tri su ključna faktora za bezbednu vožnju. Statistika kaže da su najugroženiji vozači oni koji upravljaju motorima od 500 do 750 kubika, te da češće stradaju vikendom, odnosno petkom, subotom i nedeljom. U 42% slučajeva neustupanje prvenstva prolaza je uzrok saobraćajnih nezgoda u kojima učestvuju dvotočkaši, a ostali uzroci su presecanje putanje (26%), skretanje ulevo u situaciji kada se oba vozila kreću u istom smeru (11%)… – neki su od razloga koje je nabrojao Dragan Vasilić.

Kao još jedan razlog stradanja motociklista istaknuto je naglo usporenje koje može dovesti i do rascepa unutrašnjih organa!

– Nagli pad brzine od 60 kilometara na čas približno odgovara padu sa petog sprata neke zgrade, dok pad brzine od 80 kilometara na čas odgovara padu sa osmog sprata. Organi tada trpe veliki pritisak, koji ne mogu da ga izdrže i tako dolazi do unutrašnjih krvarenja – šokirali su predstavnici Saobraćajne policije neiskusnije pojedince koji su prisustvovali predavanju.

Pročitajte još  PANČEVO: Oboren pešak na strelištu, policija apeluje na pojačan oprez zbog loših vremenskih uslova

Oni su podsetili i da se vidno polje motociklista sa povećanjem brzine do te mere sužava da pri posebno velikim brzinama on nije u stanju da vidi pešake koji se kreću ivicom kolovoza!

Uloga zaštitne opreme i prilagođene brzine posebno je naglašena, a saobraćajna nesreća koja se dogodila veče uoči predavanja poslužila je kao adekvatna ilustracija.

– Važno je da oprema bude uočljiva, jarkih boja, najbolje fluorescentna, baš zato što je jedan od ključnih problema kada je reč o vozačima motocikala u saobraćaju njihova nedovoljna vidljivost. Problem se povećava kada motociklista nema reflektujuću opremu. U noći između petka i subote, 10. i 11. maja, oko pola tri smo imali jednu saobraćajnu nezgodu na raskrsnici Karađorđeve i Ulice vojvode Radomira Putnika, a uzrok je bio upravo jedan od pomenutih faktora koji najčešće dovodi do nesreće: neustupanje prvenstva prolaza kao i neprilagođena brzina. Bila sam jutros na licu mesta i momak koji je 2001. godište i nema kategoriju je prebrzo upravljao motociklom i došlo je do nezgode u kojoj je on zadobio teške telesne povrede. Transportovan je za Beograd, ali nije životno ugrožen. Na sreću, on je imao adekvatnu opremu i ona ga je zaštitila i spasla. Imao je kacigu, jaknu i rukavice. Oni koji su se u to vreme zatekli na mestu nesreće videli su da od prednjeg dela motocikla nije ostalo ništa i samim tim je jasno kolika je bila brzina kretanja tog mladića. Da se momak kretao sporije sigurno bi prošao sa još blažim posledicama, ali isto tako, da nije imao zaštitnu opremu, ishod bi mogao biti tragičan. Inače, pošto je nastradali momak bio u gradu sa još četvoricom drugara s kojima smo obavili razgovor kako bismo utvrdili okolnosti nesreće, a oni su takođe vozači motocikala, mogu da kažem da sam se prijatno iznenadila što je oprema jednog od njih bila kompletno bele boje. Kaciga, jakna, pantalone, pa čak i čizme i rukavice bili su mu bele boje, što je pravi izbor pogotovo noću kada je vidljivost dodatno smanjena – rekla je major Aleksandra Miljković.

Pročitajte još  U DOMU OMLADINE, 7. NOVEMBRA: Izložba i predavanje o industrijskom dizajnu

Pored toga što oprema ne treba da bude tamna, ona ne treba ni da bude odabrana pro forme, tek da vas policija ne kazni što je nemate, već treba stvarno da štiti.

– U 69 posto slučajeva zaštitna kaciga vas štiti od povreda ili umanjuje njihov stepen. Bitno je imati full face kacigu, jer su povrede pri nezgodama i te kako prisutne na svakom nezaštićenom delu glave, odnosno lica – rekao je Dragan Vasilić.

Aleksandra Miljković je navela primer motocikliste koga su pripadnici policije sreli dolazeći na predavanje:

– Čovek je primer sasvim suprotan svemu onome što mi ističemo kao ispravno. Vozio je motor obučen u majicu kratkih rukava, farmerke i sa neadekvatnom kacigom koja je stavljena samo da bi se izbegla kazna. To je potpuno pogrešno. Kacige nisu propisane da bi vam neko uzeo više para. Onaj ko je pravi motociklista, zna koliki je značaj kacige, koliko ona stvarno štiti i koje povrede mogu da nastanu u slučaju da se ona ne koristi.

Na kraju su predavači još jednom podvukli da je neprilagođena brzina najčešći uzrok saobraćajnih nezgoda, a nakon nekoliko potresnih videa koji su deo kampanje Agencije za bezbednost saobraćaja, prisutni su se preselili na poligon, gde su policajci demonstrirali vožnju između čunjeva.

Svako ko je želeo mogao je i sam da se oproba u toj veštini i da dobije adekvatne savete i preporuke u slučaju neke greške.

Na kraju, pečat na priču stavili su volonteri Crvenog krsta koji su prikazali simulaciju saobraćajnih nezgoda u kojima su povređeni motociklisti uz realističan prikaz povreda i predstavljanje načina na koji se povređenima ukazuje prva pomoć.

Detalje sa ove akcije možete pogledati u videu koji sledi, a veliki album fotografija pogledajte na našoj Fejsbuk stranici.

 

 
 
 
 
 
Прикажи ову објаву у апликацији Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Објава коју дели Zdravo Pančevo (@zdravopancevo)

 

Copyright © 2021 zdravopancevo.rs. All Rights Reserved/Sva prava zaštićena. U slučaju preuzimanja, prethodno pogledajte Uslove korišćenja.
Podeli: