Voditeljka televizije Pink Dea Đurđević postala je poznata i delu javnosti koja ne prati taj kanal ili ne gleda televiziju uopšte pre tri godine kada je doživela strašnu saobraćajnu nesreću.
Ona je tog 7. februara 2019. krenula na posao autom kada ju je najpre otpozadi udarilo drugo putničko vozilo, pri čemu je nastala samo manja materijalna šteta. Međutim, dok je stajala na trotoaru i telefonirala kolegama kako bi im javila da će kasniti na posao, na nju je naleteo autobus od 12 tona i otkinuo joj ruku. Njene povrede su bile takve da su joj lekari savetovali da se oprosti od najbližih.
Kao što je poznato Dea se oporavila, a danas je predsednica Udruženja „Budimo bezbedni” i redovno učestvuje u akcijama Agencije za bezbednost saobraćaja i Ministarstva unutrašnjih poslova nastojeći da, kroz svoju ličnu priču, motiviše ljude da budu pažljiviji, oprezniji i maksimalno koncentrisani u saobraćaju.
Upravo takva jedna akcija sprovedena je u Pančevu u četvrtak, 28. aprila, kod zgrade Policijske uprave, odnosno na raskrsnici Ulica Miloša Trebinjca i Miloša Obrenovića. Tema je bila bezbednost pešaka u saobraćaju, pogotovo noću ili onda kada su uslovi vidljivosti smanjeni.
Da se bolje vidimo
Veliki broj nezgoda u kojima učestvuju pešaci zabeleženih baš na ovoj raskrsnici, razlog je što su predstavnici i mladi volonteri Agencije za bezbednost saobraćaja i MUP-a tokom večeri delili reflektujući materijal prolaznicima i razgovarali sa njima o svim pravilima i zakonskoj regulativi koji se tiču pešaka kao učesnika u saobraćaju.
– Dobar deo detinjstva sam provela u Pančevu i znam kakva je ovo raskrsnica i koliko ljudi umeju da je uzmu zdravo za gotovo ne shvatajući koliko je to veliki rizik. Kada tokom ovakvih akcija ljudima bude ponuđen reflektujući i drugi materijal koji povećava njihovu bezbednost, a oni ga odbiju jer smatraju da im nije neophodan, ja ih pitam: „Da li biste se menjali sa mnom?”. A svakog deli sekunda od toga da se menja sa mnom i da živi kao osoba s invaliditetom. Nisam jedina koja je tako tešku saobraćajnu nezgodu preživela, ali jesam jedna od retkih. Nama kao javnim ličnostima je moralna obaveza da utičemo na svest građana tako da sam veoma zadovoljna što postoje ovakve akcije, jer kada svako bude maksimalno koncentrisan, mislim da ćemo svesti saobraćajne nezgode na najmanju moguću meru. Često kažem ljudima da vode računa, jer kad voziš, u susret ti ne ide automobil, nego čovek i nečija ljudska sudbina, a i toj osobi i tebi život može da se potpuno promeni u trenu. Rado ih podsetim na slogan Agencije za bezbednost saobraćaja, koji lepo kaže: „Ne pretrčavaj život, pređi na pešački” – istakla je Dea Đurđević.
Ko je kriv?
Statistike govore da približno jednu četvrtinu svih poginulih u saobraćajnim nezgodama čine pešaci. Samo u 2021. godini poginulo je 148 pešaka u Srbiji.
– Pešaci najviše stradaju tamo gde bi oni trebalo da budu najviše zaštićen: u naseljima. Podaci potvrđuju da u naseljima u saobraćajnim nesrećama učestvuje oko 90% pešaka, dok 63% njih izgubi život na tim mestima. Paradoks je to što pešaci u naselju stradaju na delovima puta gde nema trotoara, iako bi oni tamo morali da postoje. Pešaci najčešće stradaju noću zato što nisu osvetljeni i vidljivi. Upravo zbog toga smo pokrenuli ovu akciju s idejom da podignemo svest pešaka i da ukažemo na značaj njihove vidljivosti u noćnim uslovima. Da bismo to postigli, delimo različite reflektujuće materijale: torbe, tračice, prsluke, majice, kao i baterijske lampe, svetleće tračice i slično – objasnio je Duško Pešić, v. d. direktora Agencije za bezbednost saobraćaja.
On je preporučio pešacima koji se kreću na delovima puta gde nema trotoara da koriste svetliju odeću, jer time umnogome povećavaju mogućnost da ih vozači uoče. Pešić je takođe ukazao na činjenicu da veliki broj pešaka strada prelazeći ulicu nedaleko od pešačkog prelaza.
– Oni misle da postoji nekakva „zona pešačkog prelaza” i da se računa da su na pešačkom čak i onda kada put prelaze na razdaljini od 5, 10 ili 15 metara od njega. To je potpuno pogrešno. Naravno, pešaci i dalje stradaju i na mestima koja su i ranije prepoznata kao opasna. Recimo, na pasarelama, podzemnim i nadzemnim prelazima. Tu smo postavljali ograde, ali pešaci ih preskaču i zaobilaze. Ipak, ono što je posebno poražavajuće, jeste to što oko 12% pešaka strada na samim pešačkim prelazima, bilo zbog svoje greške ili greške vozača, jer je neko od ta dva učesnika prošao na crveno svetlo – dodao je Pešić.
Jedan od jedanaest
Vladan Nikolić, pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije, takođe je prisustvovao akciji koja se realizovala ovog četvrtka u Pančevu.
– Jedna od najvažnijih karakteristika sistema bezbednosti saobraćaja je i stanje bezbednosti ranjivih kategorija učesnika u saobraćaju, a pešaci to definitivno jesu. Upravo zbog toga Ministarstvo unutrašnjih poslova sprovodi ovu kampanju u saradnji sa Agencijom za bezbednost saobraćaja. Ovo je samo početak, a Pančevo je jedna od 11 lokalnih samouprava u kojoj ćemo je sprovesti. Odabrali smo lokalne samouprave u kojima je prepoznat problem nedovoljne bezbednosti pešaka noću i u uslovima smanjene vidljivosti – rekao je Nikolić.
On je podsetio da postoji zakonska obaveza da pešak koji se kreće na kolovozu van naselja noću mora na sebi imati reflektujuću materiju.
– Ipak, apelujemo na pešake da poštuju i ono što nije njihova zakonska obaveza, ali im može spasiti život: da i u naselju čak i kada su vremenski uslovi dobri, nose svetliju odeću i reflektujuće materije, kako bi bili što uočljiviji i vidljiviji i kako bismo izbegli njihove konflikte sa vozilima. Smatram da propagandni materijal koji je obezbedila Agencija za bezbednost saobraćaja može umnogome da doprinese bezbednosti pešaka i pozivam građane da to koriste.
Ne sede skrštenih ruku
Predrag Živković, član Gradskog veća zadužen za saobraćaj i komunalnu delatnost potvrdio je da je raskrsnica Ulica Miloša Trebinjca i Miloša Obrenovića prepoznata kao problematična kada je bezbednost pešaka u pitanju i da je stoga mnogo uloženo u rešavanje tog problema.
– U proteklom periodu smo upravo ovde imali veći broj saobraćajnih prekršaja koji se tiču obaranja pešaka. Iz tog razloga smo tokom prošle godine investirali u pojačano osvetljenje tog pešačkog prelaza i postavili smo zaštitne ograde koje onemogućavaju pešacima da pretrčavaju ulicu odnosno da prelaze put van pešačkog prelaza – rekao je Živković.
On je istakao da će Grad Pančevo nastaviti sa akcijama koje se tiču bezbednosti različitih kategorija učesnika u saobraćaju.
– Sa sličnim akcijama nastavljamo već sledeće nedelje kroz kampanju posvećenu maturantima, a u maju ćemo imati i trening bezbedne vožnje. Kada se prolepša vreme imaćemo i akciju koja se tiče bezbednosti biciklista i vozača motornih vozila.
Inače, predstavnici Agencije za bezbednost saobraćaja su u Pančevu bili i pre nešto manje od dva meseca, a tada je njihov cilj bio da vozačima na zanimljiv način ukažu na to koliko je važno da ne konzumiraju alkohol pre nego što sednu za volan.